טיפול באסטמה של העור | טיפול באטופיק דרמטיטיס

אטופיק דרמטיטיס היא מחלת עור שכיחה בעיקר בילדים (פוגעת במעל 10%-15% מהילדים) המאופיינת בהופעה של גרד (תמיד), עור יבש, נגעים אדומים עם קשקשת, בחלק או כל חלקי הגוף.
המחלה מאופיינת בהופעה ונסיגה לסירוגין, דורשת התמקדות בשמירת לחות העור, טיפול בגרד ומניעתו, טיפול בדלקות עור וזיהומים נלווים, בשליש מהמקרים יש סיפור רקע של אסטמה ריאתית או דלקת עיניים על רקע אלרגי, נזלת אלרגית וגם סיפור משפחתי.
ברוב המקרים המחלה חולפת עם ההתבגרות.


לחצו ליעוץ עם  פרופ' ראובני , בוגר בית הספר לרפואה של הטכניון בחיפה

אבחון המחלה

האבחון מתבצע על ידי רופא עור ילדים בשלבים. ראשית תשאול ההורים, בדיקה גופנית, אפיון הסימנים בעור ומידע על רקע תורשתי. לעתים, גם ביצוע בדיקות מעבדה ותבחיני רגישות לעור.
סימני עור אופייניים: גרד (תמיד), עור יבש, פריחות אדומות יבשות עם קשקשת, בחלק או כל חלקי הגוף.
מקומות אופייניים: קיפולי עור כגון מאחורי הברכיים, מרפקים, קרסוליים , צוואר, מאחורי האוזניים, גוו וגפיים.
אטופיק דרמטיטיס מופיעה בכל גיל, כן, גם במבוגרים. בכ90% מופיעה לפני גיל חמש. הגורם להופעת אסטמה של העור איננו ברורה. הפגיעה המרכזית במחלה נגרמת עקב הפרעה בתפקוד העיקרי של העור, שמירת הלחות, על רקע גנטי ו/או רקע סביבתי.

גורמים שיחמירו את המחלה

חומרים מגרים – כגון בדים סינתטיים, צמר, חומרי טיפוח ובשמים, חול ואבק, דשא, אבקת צמחים וכן עובש.
תזונה – מאכלים יכולים להחמיר את המחלה. חשוב לזכור כי אלו מצבים שאינם שכיחים. בעיקר: מומלץ לשים לב להופעת פריחות לאחר מאכלי ביצים, סויה ובוטנים.
עור יבש – ככל שהעור יבש יותר, כך הסימפטומים של המחלה יתגברו. גורמים שמחמירים הופעת עור יבש כוללים: מגע ממושך עם מים (בריכה, ים), סבון שאינו מתאים לעור אסתמטי. שינויי מזג אוויר יבש וקר שלעיתים מחמירים את התסמינים.

*לא מומלץ להימנע מאוכל ללא התייעצות עם רופא עור.

כיצד טיפול באטופיק דרמטיטיס מתבצע?

  • שימון העור לפחות פעמיים ביום בקרמים משחות ולעיתים גם אמבטיות רוויות שמן.
  • ביגוד כותנה.
  • טיפול תרופתי שכולל תרופות נגד גרד.
  • טיפול אנטיביוטי בפצעים הקיימים.
  • תרופות מקומיות כמו קרם או משחה.
  • טיפול עם סטרואידים מקומי או תחליפים חדשים לטיפול בסטרואידים.
טיפול באסטמה של העור

שאלות תשובות

יש כל מיני תסמינים, קלים כחמורים, של מחלת האסטמה של העור.
למשל – כרונית בחלק ניכר של הידיים עוברת עם הגיל, במצבים אקוטיים, יבואו לידי ביטוי בתפרחות עם נגעים אדמדמים, שעשויים להתבטא בגרד עז, זיהום בעור, גלדים, פגמנטציה משתנה של העור (בהיר וכהה)


לעיתים גם מאכלים שונים יכולים לגרום לרגישות ולאלרגיה הימנעות מצריכת מזונות כאלו לא תחמיר את מצב החולים, לפני שאתם נמנעים מטעמי מזון כאלו ואחרים, אנא היוועצו עם רופא הילדים, המשפחה ורופא העור שלכם, ותקבלו את המלצתם בעניין זה.

חולי אסטמה של העור, בדרך כלל, נמנים בילדות המוקדמת שלהם. על פי מחקרים רבים שבוצעו בתחום, נמצא כי בשיעור של מעל חמישים אחוז מהילדים מבריאים לגמרי, הנותרים, ימשיכו להיות חולים ברמות חומרה שונות אף בהגיעם לבגרות. והם יחוו עליות ומורדות של מחלה זאת.
לכן, כאשר חושבים אודות טיפול באטופיק דרמטיטיס, יש לשים לב גם לגורמים סביבתיים, שמשפיעים על העור, כדוגמת – מגע עם אלמנטים שעשויים לגרות את העור, כמו גם סביבה עם מים. כמו כן, יש לשים לב לחילופי העונות ולמזג האוויר ששורר, ולכל גורמי הלחות למיניהם.

דרכי טיפול באסטמה של העור הקונבנציונליים, בראש ובראשונה, מתרכזים בשיפור משמעותי של הרגלים, של אורח החיים. בין אם מדובר בטיפולים שנדרשים עקב החמרה של המחלה, ובין אם מדובר אודות טיפולים משמרים, כדרך קבע. הטיפול כולל תמיד שימון באופן קבוע של עור התינוקות, בגלל יובש.
נמצא מכנה משותף לכל חולי האסטמה של העור, שמחייבים טיפול אינטנסיבי של להימנע מכל גירוי של העור. כגון – חשיפה לדשא, חול, בגדים סינטטיים, חשיפה לבישום, לבישת בגדי צמר, או לחלופין היחשפות לחומרי ניקיון כאלו ואחרים.
מומלץ לפני שתנסו לעשות שימוש בכל מיני סוגים של קרם לחות, כדאי שתנסו למרוח כמות קטנה על גבי פיסת עור קטנה בגופכם, על מנת לבחון באם קרם הלחות הספציפי אינו גורם להופעת המחלה.
יש עדות ברורה לתכשירים טבעיים, כדוגמת – חומץ תפוחים או שמן קוקוס, שעשויים ללבות את האסטמה, מכיוון שיש בהם רכיבים, שעשויים לגרום לגירוי של העור.
בעודכם עושים אמבטיה, מומלץ לוודא כי אתם משתמשים אך ורק במים פושרים. לא מים חמים מדי, ולא מים קרים מדי, ולקצר את תהליך האמבטיה לפרקי זמן קצרים, בממוצע עד לכדי שבע דקות בלבד.
תעשו שימוש בסבון שאין בו כל בושם, רצוי בשמן רחצה, ובסבון שלא גורם להתייבשות של עור הגוף. מיד עם יציאתכם מהאמבטיה, תמהרו למרוח על כל חלקי הגוף שלכם קרם לחות באופן שווה.

לסיכום

הצלחת טיפול באסטמה של העור כולל:

  • יעוץ סדיר עם רופא עור ילדים.
  • בחירה הולמת של הטיפול בהתאם לחומרת המחלה.
  • התמדה בטיפול בבית.
  • שמירה על סדר יום קבוע.
  • טיפול קבוע באזורי יובש.
  • טיפול תרופתי באיזורי גרד למניעה.

לשאלות ולפרטים נוספים ניתן ליצור קשר דרך האתר או להתקשר למרפאה.

מספר זה הינו מספר וירטואלי, שהוא חלק משירות תוכן המופעל על ידי זאפ גרופ בע"מ ומפנה את המתקשר לבית העסק.
משתמש העושה שימוש במספר הווירטואלי, מסכים כי החברה תהא רשאית לשמור את מספר הטלפון ממנו התקשר, לכלול אותו במאגר מידע או ליצור באמצעותו קשר עם המשתמש, וכן כי המספר עשוי להשתנות מעת לעת.

מספר הטלפון הרגיל של בית העסק הוא
055-6678906

רופא עור מומחה פרופסור חיים ראובני

פרופסור חיים ראובני

פרופסור חיים ראובני מטפל בבעיות עור של ילדים ונוער ובטיפולי אסתטיים לכל הגילאים וישמח להעניק לכם מידע נוסף, לאבחן ולפתור את הבעיה הרפואית שלכם.

עובד עם חברת הביטוח דקלה וקופת חולים כללית ומאוחדת

הצהרת נגישות עסק

  1. מעלית
  2. רמפה
  3. חניה נגישה
דילוג לתוכן